WYDARZENIA
 Bezpłatne webinaryKonferencje, szkolenia, warsztaty

Wstydzilibyśmy się często swoich najpiękniejszych czynów, gdyby świat znał wszystkie pobudki, które je wydały...

Są takie maksymy, które zapadają nam w pamięć w sposób, który można by nazwać „niepokojącym”. Mnie w taki niepokojący sposób zapadła maksyma niezbyt znanego szerokiej publice, pozbawionego złudzeń XVII-wiecznego filozofa François de La Rochefoucauld, brzmiąca:

Wiktymizacja w środowisku naukowym. Kilka uwag o procesie stawania się ofiarą w świecie akademickim.          

Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na proces stawania się ofiarą w środowisku akademickim, w którym ludzie nauki postrzegani są jako osoby o podwyższonym statusie, także moralnym. Za tytułami i stopniami naukowymi, za powagą autorytetu, często ukrywane są jednostkowe dramaty, a także nerwice, nałogi, zaburzenia osobowości, psychopatie.

Umarzanie postępowań awansowych. Czy zgodne z Konstytucją?

Rzecz o wątpliwości co do zgodności z Konstytucją art. 179 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669 z późn. zm.).

Postępowanie awansowe czy sąd kapturowy? Kilka uwag o bezstronności i prawie do sprawiedliwego procesu

W potocznym rozumieniu termin „sąd kapturowy” jest używany, jako synonim sądu działającego w tajemnicy i sądzącego oskarżonych bez prawa do obrony. I jakkolwiek nie ma on wiele wspólnego z historycznymi sądami czasu bezkrólewia, to określenie to bywa używane w środowisku naukowym dla opisania sytuacji kandydatów do stopnia czy tytułu naukowego.

Dlaczego usunięto artykuł o rektorze PWSZ M. Cygnarze?

Z wielką przykrością informujemy, że 6 lipca 2020 r. otrzymaliśmy od radcy prawnego Grzegorza Dąbrowskiego, e-maila z żądaniem niezwłocznego usunięcia publikacji autorstwa Łukasza Kołodzieja, pt: Powiązania pomiędzy rektorem Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, policją, prokuraturą oraz środowiskiem sędziowskim na przykładzie miasta powiatowego. Studium przypadku na przykładzie Nowego Sącza.

Zatrudnianie doktorów na publicznych uczelniach na stanowisku profesora w świetle Ustawy 2.0 i statutów wybranych uczelni.

Wprowadzona w 2019 r. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce znosi obowiązek habilitacji i rotacji adiunktów po 8 latach od otrzymania stopnia doktora. Jednak adiunkci w dalszym ciągu czują niepewność w zatrudnieniu, czego dowodem są liczne dyskusje m.in. na forach internetowych. Czy doktor może być zgodnie z nową ustawą zatrudniony na stanowisku profesora?

UAM: równi, równiejsi i... najrówniejsi

Sprawa stanowiąca punkt wyjścia niniejszego artykułu może z pozoru wydawać się mało istotna. Ukazana jednak w szerszym kontekście unaocznia, w jaki sposób traktowani są pracownicy na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Sprawa ta jest jednocześnie fragmentem o wiele bardziej rozległej afery „o naturze kryminalnej” (to słowa Rektora Andrzeja Lesickiego z listopada 2018 r.), która toczy UAM już od trzech lat i której końca nie widać.

Jeżeli jesteśmy na naszym Uniwersytecie" - o kulisach postępowania habilitacyjnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego

W maju 2020 r. do Fundacji Science Watch Polska zgłosiła się habilitantka w sprawie nieprawidłowości dotyczących jej postępowania habilitacyjnego prowadzonego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Uchwała Komisji habilitacyjnej w jej postępowaniu była praktycznie jednomyślna (6 głosów na „tak”, 1 głos na „nie”).

ŚUM – Śląski Uniwersytet Medyczny czy Śląski Uniwersytet Mobbingu? Przetrzymanie, zastraszenie i zwolnienie pracownicy ŚUM

Sprawa, która trafiła do Fundacji Science Watch Polska, wydaje się tak absurdalna, że trudno w nią uwierzyć. Ta historia nie powinna się nigdy wydarzyć. Ale wydarzyła się. Na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, w środowisku lekarzy i naukowców. W środowisku, które powinno charakteryzować się wrażliwością i moralnością w każdej płaszczyźnie życia społecznego i osobistego.

"Seks to nie wszystko!"  O spontanicznej twórczości naukowców w recenzjach awansowych

Rozważania o tym, czy istnieje granica między prawem do krytyki naukowej, a absurdalną twórczością w recenzjach awansowych, przedstawiono na przykładzie 3 recenzji awansowych: prof. Jacka Mazurkiewicza, prof. Tadeusza Klimowicza, dr hab. Natalii Letki-Garner.

Dobre praktyki czy dobrzy koledzy? Konflikt interesów w ocenie dorobku profesorskiego. Analiza przypadku. Część I.

Wstęp
Rzetelna, uczciwa i bezstronna recenzja osiągnięć naukowych osób ubiegających się o zaszczytny tytuł naukowy profesora powinna być bezsprzeczna, gdyż tylko taka ocena dorobku może podnosić poziom polskiej nauki.

Problemy z jakością badań naukowych mogą wynikać nie tylko ze złych zamiarów i intencji, ale również z powodu niewielkiej świadomości niuansów warsztatu pracy badawczej przez samych naukowców. Należy zatem podjąć działania mające na celu zwiększenie wiedzy ludzi pracujących naukowo, w zakresie możliwych form nierzetelności naukowej.

O wydarzeniach mających miejsce w Instytucie Pileckiego w Warszawie, dowiedzieliśmy się na początku marca 2020 r., kiedy to do Fundacji Science Watch Polska wpłynęła informacja o nieprawidłowościach w konkursie na stypendium naukowe w projekcie badawczym: „Żydzi na terenie Generalnego Gubernatorstwa (1939-1945)”.

W związku z trwającymi wyborami rektorów, 12.05.2020 r. wysłaliśmy list otwarty do kandydatów na Rektorów uczelni publicznych w Polsce.

Współautorstwo czy naruszenie praw autorskich? Postępowanie o nadanie tytułu profesora Rafała Wnuka, pracownika KUL.
Sprawa, która trafiła do Fundacji Science Watch Polska w marcu 2020 r. jest bardzo niepokojąca, ponieważ dotyczy nadania tytułu naukowego oraz współudziału procentowego w powstaniu książki prof. Rafała Wnuka

2.png2.png3.png1.png2.png0.png5.png